Sunday 29 September 2013

Perpaduan kaum tidak dicapai selagi ada sekolah vernakular




Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) menegaskan perpaduan antara kaum di Malaysia tidak akan tercapai selagi sekolah vernakular wujud di Malaysia.

Yang Dipertuanya, Profesor Madya Dr Asyraf Wajdi Dusuki, berkata selagi tiada sekolah satu aliran, perpaduan nasional tidak akan dicapai.

“Mantan Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew mengambil langkah bijak semasa keluar dari Malaysia, langkah pertama yang dilaksanakan adalah sekolah satu aliran menggunakan pengantaraan Bahasa Inggeris.

“Memang benar pendidikan dalam bahasa Cina masih diajar di Singapura tetapi ianya merupakan inisiatif institusi pendidikan swasta dan bukannya ditanggung kerajaan seperti sekolah jenis kebangsaan di Malaysia. 

“Jika di peringkat sekolah rendah lagi tiada interaksi kaum di antara murid dan majikan Cina masih mahu mengambil pekerja fasih berbahasa Mandarin atau Kantonis, maka selagi itulah sikap prejudis antara kaum tidak dapat dihakis daripada budaya masyarakat Malaysia,” katanya dalam satu simposium “Mendepani Agenda Asing dan Melayu Dalam Krisis Kepimpinan” yang diadakan di Putrajaya semalam.


Pendek tapi sarat dengan poin2 ....  paling menarik bila sistem pendidikan Singapura dijadikan contoh. Hubungkait Konsep Satu Sekolah dan Perpaduan itu yang ditekankan. Perkara ini tidak mampu disangkal oleh Ngo2 Cina terutama DongZong ... termasuk Bapa Vernakular kita. 

Sebab itu kita tidak pernah dengar hujah mereka ( termasuk dari Bapa Vernakular ) bagaimana sistem vernakular mampu menyumbang kepada perpaduan kaum. Yang sering kita dengar adalah hujah yang cuba menyimpang dari tajuk yakni - banyak faktor lain juga terlibat... Tapi yang sedang dibincangkan adalah kaitan sistem sekolah DAN  Perpaduan BUKANNYA faktor2 lain itu.

Yang dapat dirumuskan dari sistem pendidikan yang negara kita amalkan adalah - Soal Politik lebih diutamakan dari isu Perpaduan Kaum ! 

Bila asasnya dah tak betul, maka usaha2 tempelan ( ala stiker ) konon bagi menunjukkan kerajaan begitu perihatin dengan soal perpaduan, tidak akan kemana. Ini termasuklah program RIMUP mahupun PLKN.

Yang dijaja adalah TEORI bagaimana program2 seumpama itu mampu merapatkan jurang perkauman tapi yang NYATA, semuanya tidak berkesan. 

sumber

No comments:

Post a Comment