Wednesday 4 September 2013

Kes Penipuan Sim Card Hijack 3 Individu Ditangkap



Bukit Aman, 4 Sept – Tangkapan terhadap 3 individu telah membawa kepada penyelesaian 10 kes penipuan sim card hijack yang melibatkan kerugian berjumlah RM 100,200 baru-baru ini.

Kejayaan terbaru Polis Diraja Malaysia (PDRM) daripada Bahagian Siasatan Jenayah Siber & Multimedia dan Operasi JSJK Bukit Aman ini turut merampas 2 unit laptop, 6 unit telefon bimbit, 1 unit decoder HyppTV, 1 unit broadband, 2 unit modem router, 4 unit kad ATM, 2 unit kad kredit dan 4 unit buku akaun simpanan.

Tangkapan melibatkan seorang lelaki warganegara Afrika, serta lelaki dan wanita warganegara tempatan telah ditahan reman di antara 6 hingga 7 hari bermula dari semalam. Ujar Datuk Noor Rashid bin Ibrahim, Pengarah Siasatan Jenayah Narkotik dalam sidang media yang berlangsung di dewan komplex Jabatan Siasatan Jenayah Narkotok (JSJK). 

Sindiket didalangi warga Afrika tersebut yang juga pernah ditangkap terlibat dalam kes penipuan menggunakan modus operandi yang sama dan telahpun dituduh di Mahkamah Majistret Shah Alam pada tahun 2011.

Suspek masih lagi melakukan kegiatan jenayah walaupun masih dalam jaminan mahkamah.
Suspek dipercayai berkemahiran untuk menggodam akaun internet banking dan emel bagi mendapatkan username dan password mangsa.

Seterusnya, suspek akan ke syarikat Telco untuk membuat pertukaran sim card milik mangsa untuk mendapatkan nombor TAC (Transaction Authorization Code) dan membolehkannya membuat transaksi pindahan wang ke akaun pihak ketiga.

Orang awam dinasihatkan untuk tidak menggunakan atau berkongsi kata laluan (password) yang sama ke atas akaun email/perbankan/aplikasi/laman web dan portal yang berlainan.

No comments:

Post a Comment